-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11411 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آرايش براي مرد چه لزومي دارد؟

متوجه مراد شما نشديم . اگر منظور اين است كه چه لزومي دارد مردها موهاي سر و صورت خود رامرتب كرده و موهاي اضافي را برطرف كنند و لباس تميز و پاك بپوشند و مسواك كرده و بدن خود را شستشو كنند,خوب مشخص است ; يكي از دستورهاي اسلام رعايت نظافت است , كه پوشيدن لباس تميز و پاك و آرايش سر وصورت با برطرف نمودن موهاي اضافي و شانه كردن است . قرآن مي فرمايد:

روزي هاي پاكيزه را حرام كرده است ؟>.

امام صادق 7از پدرش (امام باقر7 نقل كرده است كه روزي مردي به در خانهء پيغمبر6آمد و اذن دخول خواست . پيغمبر در برابر ظرف آبي كه در اتاق بود ايستاد و محاسن خود را مرتب كرد و از اتاق بيرون رفت و بعد ازپايان ملاقات به حجره برگشت . عايشه گفت : يا رسول الله ! تو بزرگي و بهترين فرزندان آدم و فرستادگان خدايي ! بااين بزرگي در برابر ظرف مي ايستي و موي سر و صورت خود را مرتب مي كني ؟! رسول خدا6فرمود: اي عايشه !خداوند دوست دارد وقتي بندهء مؤمن به سوي برادر مؤمنش مي رود, آراسته باشد.(1)

نبي گرامي اسلامي نه تنها خود اين گونه بود, بلكه به ديگران سفارش مي كرد هنگام برخورد با افراد, خود رابيارايند.

شخصي مي گويد: روزي بر پيغمبر اكرم وارد شدم , در حالي كه موها ژوليده و لباس هايم مرتب نبود. پيامبرفرمود وضع مالي ات خوب نيست ؟ عرض كردم چرا, بحمداله شتر و گوسفند و اسب دارم . حضرت فرمود: وقتي خداوند اين نعمت ها را به تو داده , ميل دارد اثر آن را در تو ببيند.(2)

گفتني است : پرداختن به سر و صورت و وضع لباس و كفش , بايد در حد معمول باشد و به اسراف نرسد و از راه حرام تهيه نشود. چنان كه در حديثي از امام صادق 7مي خوانيم : لباس نيكو بپوش و خود را بياراي , زيرا خداوند زيبااست و زيبايي را دوست دارد, ولي مواظب باش از راه حلال تهيه شده باشد.(3)

اگر مردا شما آرايش مثل زن ها است , چنين آرايشي لزومي ندارد و بالاتر اين كه شايد عملي حرام باشد.

(پـاورقي 1.مكارم الاءخلاق , چاپ بيروت , ص 96 طبق نقل , آية اله مهدوي كني , اخلاق عملي , ص 587 بحار, ج 16 ص 249

(پـاورقي 2.المستدرك الصحيحين , ج 4 ص 181 طبق نقل اخلاق عملي , ص 587

(پـاورقي 3.بحار, ج 76 ص 603 چاپ بيروت .



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.